Monday, August 28, 2006

Tribute to Grandpa Cheng


今晚聽到了ㄧ位我很尊敬的鄰居爺爺過世的消息 ,
記得最後一次見到他時 ,
他已經坐在輪椅上,
聽力, 記憶力都已經衰退了,
後來才知道原來他得了老人癡呆症, 早已不認得人,
但是最後兩次遇見他時,
我總覺得他還認得我 ,
因為我叫他張爺爺時, 他一直對我微笑, 而我覺得那個微笑是一種對著自己熟悉的人的微笑....

記得和張爺爺開始熟捻是因為他去紐西蘭探望我從小到大同小學同棟樓甚至一同移民去紐西蘭的鄰居,
我和他當時一起住在外國人的寄宿家庭裡 ,
張爺爺來看我們的時候喜歡早起去散步,
因為太早了, 他的孫子爬不起來陪他,
我就自告奮勇要陪他去晨走 ,
在短短的十幾天中疤 ,
我和張爺爺聊了很多事情,
剛開始的時候只是抱著陪他散步的心情,
後來發現, 張爺爺有著非常有趣和豐富的經歷,
我每天都抓著他問問題......
出生中國東北的他, 年輕時曾經到日本留學,
後來回到台灣當起警察
雖然說, 對台灣的警察形象實在沒什麼好想法,
但是張爺爺的氣質和做人處事,
都讓我覺得他是個有智慧的老人...
他總是體面的出門, 親切的待人,
一點都沒有架子和老人脾氣,
溫文儒雅的談吐, 和對晚輩的鼓勵和頃聽,
帶給了沒有和親生爺爺很多互動的我許多深刻的回憶 ,
我還記得我這一生第一次和唯一看過的馬戲團是張爺爺帶我們去看的...
雖然我不是他的家人, 但是他總是對我很好, 在那段他在國外的短短時間裡 ,他也把我當成自己的孫女一樣看待...
如今 人生無常, 他走了, 而且在人生的最後幾年裡, 我知道他沒有過的很有尊嚴...
但是, 張爺爺,
你是ㄧ位令人敬重的長者,
謝謝你曾經教導我和分享有關你豐富的一生,
謝謝你讓我學習到和老人家相處的快樂和讓我認識有關你的年代, 有關你的故事....
我是小紅帽
祝您好走

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Just wanted to say you are really a sweet and thoughtful girl with great compassion toward people around you. It's a really great quality in you. I remember you used to tell me whenever you see othose homeless people or beggers on the street, you would sympathesize them and wish to help them. You are an awesome awesome girl. Please bear this in mind. Love, Rita

12:45 am  
Blogger 448Hz said...

hey Girl~!!
i havnt checked my blog for a long time...sorry to miss you so many times on the msn..or not replying your emails yet ( my bad habit haha) ......im still going through some emotional rides lately..but everything is getting better for me too...
i am starting to learn some new stuffs..and try to focus on myself more for awhile......thank you la...i know you really concerned about me.. i hope you are coping well too ok...i heard from Tiff that you passed your exam~!
and i want you to rememebr you are a wonderful girl too ok~!! you are SPECIAL just the way you are ~! 真的喔~~ hehe ..Talk to you soon i hope ~!

12:07 am  

Post a Comment

<< Home